
Ce spun antreprenorii nostri despre viitorul Economiei Sociale in Romania
Zilele trecute am organizat la Cluj un workshop ce a avut ca scop identificarea trendurilor in Economia Sociala din Romania si stabilirea pasilor necesari pentru a creste impreuna. Workshop-ul ne-a oferit sansa sa comunicam cu antreprenorii locali si sa aflam mai multe despre nevoile lor si cum vad ei viitorul economiei sociale in Romania.
Dupa discutiile cu ei am reusit sa identificam mai multi factori care influenteaza economia sociala si pot fi gasiti in mai multe domenii.
Societate
Primii factori identificati se afla la nivel de societate si implica mai multe elemente:
- aprecierea consumatorului fata de produsele locale si lucrate manual;
- o piata a consumatorilor responsabili social care inca nu a fost atinsa;
- faptul ca responsabilitatea clientului fata de ecosistemul in care se afla este in crestere asa ca pe langa pretul monetar avem si un pret emotional al produselor.
Tehnologie
Un alt domeniu care are factori de influenta in domeniu este tehnologia, esentiala in ziua de azi:
- faptul ca avem acces la solutii predefinite;
- accesul nelimitat la informatie oferit de aceasta;
- tehnologia a devenit accesibila la o scara mult mai larga, facilitand incluziunea sociala.
Economie
La nivel economic am descoperit ca intreprinderile sociale si de insertie au in continuare o serie de provocari cauzate de:
- lipsa de claritate a informatiilor legate de SRL-urile sociale mai ales la nivel contabil;
- impredictibilitatea legislativa;
- limitarile in ceea ce priveste posibilitatile de finantare (limita accesului la profit, imposibilitatea de a accesa sponsorizari sau investitii private, posibilitatile limitate de finantare publica);
Insertie sociala
La nivel de insertie sociala observam o apreciere a clientului fata de misiunea sociala a intreprinderii si o deschidere in crestere fata de incluziunea grupurilor vulnerabile. Acest lucru este un factor major in cresterea unui business scociala in economia actuala a Romaniei.
Politica si legislatie
La nivel de politica si legislatie antreprenorii sociali, inca se lovesc de doua mari obstacole:
- dificultatea incadrarilor cheltuielilor pentru misiunea sociala la nivel contabil;
- faptul ca inca avem un cadru legislativ foarte interpretabil.
Dupa discutiile avute cu acestia si analizand nivelul de impact si predictibilitate a factorilor mentionati mai sus si scenariile pozitive si negative a evolutiei acestora am identificat doua axe prioritare pe care ne vom concentra atentia, impreuna cu antreprenorii sociali, pentru a creste economia sociala in Romania:
- Responsabilizarea consumatorilor in ceea ce priveste impactul social al produselor/ serviciilor pe care le achizitioneaza.
- Crearea unui cadru legislativ actualizat la nevoile intreprinderilor sociale si de insertie active in Romania.
Concluziile avute post-eveniment ne-au facut sa ne gandim care sunt urmatorii nostri pasi si ce putem face pentru a atinge obiectivele comunitatii Antreprenoriant de a avea intreprinderi sociale sustenabile atat financiar cat si din punct de vedere al impactului social.
Tocmai de aceea am planificat urmatoarele activitati pentru urmatoarea perioada:
- evenimente cu invitati din cadrul autoritatilor si antreprenorii sociali pe teme legislative si economice;
- promovarea antreprenorilor sociali atat in online prin intermediul platformelor Antreprenoriant cat si offline in cadrul targurilor, intalnirilor de networking;
- accesul gratuit al antreprenorilor sociali la cursurile Antreprenoriant;
- intalniri lunare cu antreprenorii sociali pentru a ne alinia si a avea o voce comuna;
- materiale educative pentru publicul larg in ceea ce priveste misiunea sociala a antreprenorilor nostri pentru a le facilita intrarea pe piata consumatorilor.
Abia asteptam urmatorul eveniment, unde ne dorim sa aflam mai multe despre nevoile antreprenorilor locali si cum putem sa ii ajutam sa isi atinga obiectivele.
Tag:economie sociala, Romania, viitor, workshop



